onsdag 26. mars 2014

Eltefritt brød med valnøtter - Det perfekte brød

Jeg er i ekstase av å ha blitt introdusert til eltefritt brød. Det er jo fantastisk godt! Det holder seg ferskt i mange dager og smaker like fortreffelig. Det er også mer skånsomt for magen siden det inneholder minimalt med gjær.

Jeg hadde planer om å prøve litt forskjellige varianter før jeg la ut oppskrift, men brødet som ble ferdig på tirsdag var bare nydelig! Og ikke minst sunt! Så her deler jeg herved min første oppskrift på eltefritt brød:

Ingredienser:
  • 1/4 ts tørrgjær
  • 1 ts salt
  • 320 g fullkornshvetemel
  • 70 g valnøtter (knuses med stavmikser eller lignende)
  • 60 g havregryn
  • 50 g solsikkekjerner (jeg knuser disse også sammen med valnøttene)
  • Cirka 4 dl vann (skal være klissete og fast deig, ikke flytende, ha i mer mel hvis nødvendig)
  • 1 ss honning

Fremgangsmåte:
  1. Rør sammen i en bolle med en sleiv og sett plastikk over (viktig at det er tett). Heves i 12-20 timer. 
  2. Etter heving, ta et stykke bakepapir og strø over mel. Bruk slikkepott og ta den ned på melet. Brett den i sammen som en pakke minst 2 ganger. 
  3. La den hvile i 1,5-2 timer og sett deigen med brettkanten ned. Dekk deigen til med  f.eks skålen den har hevet i. 
  4. Etter 1-5-2 timer har gått sett en støpejernsgryte (jeg bruker Le Creuset) med lokk inn i ovnen på 250 grader. La gryten stå i ovnen i 30 minutter. 
  5. Ta så ut gryten og ta av lokket. Hiv deigen i gryta, ta på lokket og stek i 30 minutter.
  6. Ta så av lokket og stek videre i 15 minutter til men på 200 grader.
  7. Ta ut brødet og ta det umiddelbart ut av gryten og over på en rist. Avkjøl

Nyyyt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar