fredag 21. desember 2012

Maten til Martine

Min datter blir 2 år i januar, og har begynt å bli mer og mer kresen i maten.

Jeg prøver å gi henne så variert mat som mulig, gjøre den spennende, og gi henne sunn snacks.

Jeg skriver litt om maten jeg gir henne, i håp om at andre kan få noen nyttige tips, samtidig som det er greit for egen del hvis vi en gang skulle få flere barn.

Frukt
Hun fikk prøve clementiner for første gang nå nylig, og konsumerte ca. 3 stk. =) Vær forsiktig med å gi dette til de aller minste (gi de i såfall kun fruktkjøttet og skrell bort det hvite)

Her er en liste over frukt som man kan prøve å gi de små. Dette er hva min datter liker i prioritert rekkefølge:
- Druer
- Rips (man får kjøpt de på mega selv på vinteren)
- Clementiner
- Jordbær
- Kiwi
- Banan
- Bringebær
- Appelsin
- Mango


Grønnsaker
  • Hun er ikke så glad i grønnsaker, men blandet med litt saus spiser hun kokt gulrot, brokkoli og blomkål.
  • Mais spiser hun veldig gjerne som tilbehør.
  • Ertene i sukkerertene (ikke skallet) liker hun også.

Middag
Middager går som regel bra, men hun liker best potet-middager og tomatbaserte retter.


Frokost og lunsj
På skiven liker hun leverpostei, makrell i tomat, smøroster - skinke, bacon og reke. Majones er også en hit.
I ny og ne får hun også ostesmørbrød (skive med smeltet ost i mikroen)


Alternativ til brødskiven:
  • Havregrøt er noe som mange barn liker. Min datter liker best havregryn kokt på en blanding av melk og vann. Som topping bruker jeg enten litt honning og kanel, eller yoghurt og kanel. NB! Ingen barn under 1 år skal ha honning.
  • Stekt egg
  • Eggerøre (blandet med en skive ost)
  • Knekkebrød
  • Yoghurt
  • Polarbrød

Drikke
Når det gjelder drikke liker hun godt melk, utvannet eplejuice, eplesaft, bringebær biola og smoothie (Hennes favoritter er likevel kuli og solrik :))


Snacks
  • Prøv å bland banan og avacado.
  • Rull ost og skinke sammen (fest med tannpirker) - hvis du er trygg på at barnet ditt ikke vil prøve å spise tannpirkeren).
  • En kald fiskekake
  • En kald karbonade
  • En skive kald fiskepudding
  • Fiskpinner - stekt raskt på pannen








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar