lørdag 17. november 2012

Prøver meg på nye oppskrifter - brød med gulrot

Jeg har prøvd ut 3 oppskrifter denne helgen. En av oppskriften fortjener en plass her inne, det var brød med gulrot i. Min datter sa "merrr merrr" nå hun fikk en liten bit. Mammen var like ivrig.

I uken som kommer er planen å teste ut 4 nye middagsretter. Jeg har lånt noen bøker på biblioteket, og fant noen spennende retter der, jeg har også planer om å teste ut noen av Rema 1000 sine 10 på topp oppskrifter. Jeg har allerede testet ut Rema 1000 sin Enchiladas. Veldig god og vil bli publisert her.

Denne oppskriften er hentet fra treningsguruen Yngvar. Jeg lagde halv oppskrift, og brukte skummelt kulturmelk. Her er oppskriften på et helt brød - stor form:

Ingredienser:
  • 5,5 dl fingervarm skummet kulutur melk
  • 3 ss oliven- eller rapsolje
  • 1 pk tørrgjær
  • 9 dl hvetemel
  • 4 dl sammalt rug eller hvete - grovmalt
  • 150 g raspet gulrot
  • 1 ts salt
  • 1 ts salt
  • 1 ts sukker

Fremgangsmåte:
  1. Bland godt sammen alle ingrediensene i en stor bolle.
  2. Bruk en sleiv, deigen skal være ganske løs. Rør godt.
  3. Hev i ca. 40 minutter (eller sett den i kjøleskap over natten hvis du er sånn som meg som liker å lage ting før leggetid. Husk at når du tar den ut på morningen så må du la den stå ute på kjøkkenbenken i 30 minutter før du begynner å bearbeide den)
  4. Hiv deigen over i en form kledd med bakepapir.
  5. Ta litt olje eller vann på fingrene og klapp  den utover til deigen er ca. 3 cm. Etterhev i 20-30 minutter.
  6. Lag ruter i brødet med en skarp kniv.
  7. Stekes ved 200 grader midt i ovnen i ca 25 min (eller til den er gyllen på toppen)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar