tirsdag 1. mai 2012

Pølsegrateng som funker

Jeg har opplevd at mange gratengoppskrifter på nettet er tørre. Denne oppskriften er ikke det, og kommer fra min kjære svigermor.

Oppskrift for 2 personer.

Lag hvit saus:
  • Smelt smør og bland inn hvetemel. Spe så inn melk. Det skal være en veldig tykk saus
  • Hiv så i 3 eggeplommer (eggehvitene spares til litt senere)
  • Kok opp
  • Krydres med det du vil. Jeg bruker salt, pepper og muskatnøtt.
  • Hiv i eggehviten fra de 3 eggene til slutt. Etter du har tatt av gryten fra stekeplaten.

Så...
  • Hakker man opp 5 grillpølser og blander de inn i sausen.
  • Helles i en ildfast form 
  • Gratineres på 180 grader i 25 minutt
  • Serveres med makaroni.

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Er sikkert godt det og, men jeg bruker ikke det. Min svigermor bruker griljermel som topping, tror jeg...

      Slett
    2. Når det gjelder melka så hiver du i til blandingen er litt tykkere enn en saus

      Slett
  2. Hvor mye smør, mel og melk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ca 2 ss med smør og 1-2 dl med hvetemel. Du må prøve deg litt frem... Blandingen skal være litt tørr, men ikke for tørr..

      Slett