lørdag 3. desember 2011

forts. 7 sorter til jul

Jeg fikk desverre ikke tid til å oppdatere bloggen igår, men idag har jeg tid.

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke ble helt fornøyd med sirupsnippene, prøver nok en ny oppskrift neste år.  Men jeg lagde også peppermyntekuler igår. De ble bra! I dag har jeg lagd havrekaker og brun-hvite kjeks. Nam nam! Så nå har jeg 7 sorter! =)

Her kommer oppskriften på de siste bake-prosjektene mine:

Peppermyntekuler med kokos og sjokoladetrekk

Ingredienser:
  • 1 dl melk
  • 19 gr hvetemel
  • 500 gr melis
  • 6 dråper peppermynteolje (fås på apoteket)
  • 150 gr. kokesjokolade
  • 25 gr. delfiafett (kokosfett)
  • Kokos

Fremgangsmåte:
  • Melk og hvetemel kokes til grøt. Massen avkjøles i kjøleskapet.
  • Melis og peppermynteolje røres i. Bland inn mer melis enn angitt hvis massen blir for myk. La hvile i kjøleskapet.
  • Lag sjokoladekrem/glasur imens. Smelt delfiafett og sjokolade i en gryte og rør det sammen
  • Når sjokoladeglasuren er lagd, kan kulene formes til små baller. Trenger kun hendene til det.
  • Bruk f.eks tannpirkere til å holde kulene med når de nå dyppes i sjokoladen.
  • Hvis du kun ønsker sjokolade på de, må du ha små konfektformer til å legge kulene i.
  • Dersom du ønsker kokos på de. Dypp de i kokos etter de er dyppet i sjokolade og legg de på en tallerk.
  • Kulene bør oppbevares kaldt, helst kjøleskap, i en lufttett boks.
Tips: dersom du ønsker mest mulig sjokolade på de kan du fryse kulene først og så dyppe de i sjokolade. 


Havrekaker

Ingredienser:
  • 125 gr smeltet smør
  • 120 gr hvetemel
  • 1 1/2 ts bakepulver
  • 75 gr havregryn
  • 125 gr sukker
  • 1 ts kanel
  • 1/2 ts ingefær
  • 1 egg

Fremgangsmåte:
  1. Smelt og avkjøl smøret
  2. Bland med sammenpisket egg i en bakebolle
  3. Ha i sukker, hvetemel, bakepulver, kanel og ingefær.
  4. Bland det godt i sammen.
  5. Tilsette havregrynene til slutt.
  6. Bruk en spiseskje og form topper på en bakepapirkledd stekeplate. Ha god avstand mellom kakene (ha 9 stk på hver plate)
  7. Stek kakene midt i ovnen ved 175 grader i 12-15 min. (p.s. ikke la røren hvile for lenge. Stek de med en gang.)
  8. Oppbevar kakene i en lufttett kakeboks.


Brun-hvite kjeks (hentet fra Tine.no)
Disse er egentlig ikke egnet som julekaker da de var best samme dag som de ble laget. Veldig fine kjekser.

Ingredienser:
  • 125 g smør (jeg brukte flytende melange)
  • 100 g melis
  • 1 egg
  • 200 g hvetemel
  • 1 ss potetmel
  • 2 ss kakao
  • 50 g smeltet mørk kokesjokolade
  • 50 g smeltet lys sjokolade

Fremgangsmåte:
For å få best resultat la deigen hvile i minst 1 time før kjeksene stikkes ut.
  1. Visp smør og melis sammen
  2. Rør inn egget
  3. Ha i hvetemel sammen med potetmel
  4. Del deigen i to. I den ene halvdelen rør inn smeltet hvit sjokolade. I den andre halvdelen rør inn kakao sammen med smeltet mørk sjokoalde.
  5. Sett stekeovnen på 180 grader etter hvile. Finn fram pepperkakeformer og stekeplate med bakepapir
  6. Kjevle ut deigen og stikk ut kjeksene. Du trenger to like former i ulik størrelse (f.eks hjerter).
  7. Stek midt i ovnen i ca. 10-12 miutter.
  8. Avkjøles på rist og oppbevares i lufttett boks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar