torsdag 24. november 2011

Hva med en saftig sjokoladekake til helgen?

Da nærmer det seg helg, og i helgen koser ihvertfall jeg meg litt ekstra. Sjokolade er noe som jeg er veldig svak for. Spiser lett en 200 gr plate på fredagskvelden. :) Her kommer en oppskrift på den beste sjokoladekaken jeg har smakt til nå. Enkel å lage er den også. Smaker aller best dagen etter. Derfor bør den lages på torsdagen, hvis du skal ha den til helgen. :) Oppskriften stammer fra min samboer's søskenbarn.

Sjokoladekake med rømme

For å få en høy langpanne kake, lag 1,5 oppskrift!

Bland alt dette i en stor gryte:
·         300 gr smør (smeltet smør) og bland med 3 ½ dl vann – Avkjøl før du tar i de neste ingrediensene:
·         Ta så i 1 boks rømme
·         Ta så i 3 egg
·         Sikt i alt det tørre:
·         3 ss kakao
·         7 dl sukker
·         8 dl mel
·         2 ts bakepulver
·         1 ts salt
1 ½ ts natron  – tas i til slutt

Dette er en stor lang panne.

Stekes på 180 grader i minst 20-25 minutt (dette varierer veldig. Mulig du må ha den i lenger - sjekk med stekepinne.)


Verdens beste krem:

Bland alt i en liten gryte og kok opp:
·         200 gr freia melkesjokolade
·         1 kopp fløte
·         1 kopp sukker
·         1 kopp smeltet smør – tas i til slutt

En kopp - f.eks en kopp som rommer 2-2,5 dl

Kok opp både før og etter du tilsetter smøret.

NYT!!! =)


Denne grunnoppskriften egner seg også som muffins. De blir kjempe gode. Ha de i ovnen i ca 15 minutter.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar